Investigación / Research

Academic interests

Estimation of parameters, survey sampling, poverty measures, missing data, Social statistics.

Topics and selected papers

Histograms

• (Working paper) La función “Histogramas.Herrerias” de R para la realización de histogramas regulares e irregulares. (With P.J. Moya, E. Álvarez).

Estimation of poverty measures

• (2011) Estimation of poverty measures with auxiliary information in sample surveys. Quality & Quantity. (with M. Rueda).
  • (2009) New model-assisted estimators for the distribution function using the Pseudo Empirical Likelihood Method. Statistica Neerlandica. (With M. Rueda).

Estimation of proportions

• (2011) Estimators and Confidence Intervals for the proportion using auxiliary information with applications to the estimation of prevalences. Journal of Biopharmaceutical Statistics. (With M. Rueda, A. Arcos, E. Álvarez).

Estimation of the variance

• (2009) Variance Estimation Of Survey Estimates Calibrated On Estimated Control Totals -An Application To The Extended Regression Estimator And The Regression Composite Estimator. Computational Satistics & Data Analysis. (With Y. Berger, E. Rancourt).

Estimation in the presence of missing data

• (2007) Pseudo empirical likelihood method in the presence of missing data. Metrika. (With M.Rueda, Y. Berger, A. Arcos, S. Martínez).

Estimation of the reliability of measurement scales

Estimation of the distribution function

Estimation of quantiles

Estimation of means

R codes

• Histograms

i) Función de R para la elaboración de histogramas

ii) Datos de España de la encuesta EU-SILC en el año 2012

• R codes related to the paper: On estimating the poverty gap and the poverty severity indices with auxiliary information (With E. Álvarez, R.M.García).

i) The Gamma population

ii) The proposed R functions

iii) An example

• R_Codes for the analysis of reliability and unidimensionality of measurement scales.
  • Birmingham-2014: R_codes used in the seminar about missing data.
  • Birmingham-2014: The proposed R function MISSING.DATA. A simple function to use various imputation methods: (i) Version .txt (ii) Version .RData

Reseach projects

• (2013 - 2015) Nuevas metodologías para el diseño y análisis de encuestas realizadas con marcos múltiples. Aplicaciones para la obtención de muestras representativas de la población (I.P. A. Arcos). Ministerio de Educación y Ciencia.
  • (2012 - 2015) Nuevas metodologías para la estimación de la función de distribución y proporciones con aplicación a las fuentes de crecimiento económico (I.P.: J.F. Muñoz). Consejería de Innovación, Ciencia y Empresa de la Junta de Andalucía.
  • (2011) New ratio and difference estimators of the finite population distribution function (I.P. J.F. Muñoz). Campus de Excelencia Internacional del Ministerio de Ciencia e Innovación.
  • (2010 - 2013) Estimación de proporciones a partir de datos de encuestas complejas con información auxiliar (I.P. M.Rueda). Ministerio de Educación y Ciencia.

Conferences and talks

• (2014) Estimación de cuantiles y aplicaciones a indicadores de pobreza. Departamento de Economía Aplicada. Universidad de Valencia (Spain).
  • (2011) On studying the relationship between the ratio and the regression estimators for a population proportion. 58th World Statistics Congress of the International Statistic Institute - ISI 2011. Dublin (Ireland).
  • (2010) Una técnica bootstrap para la estimación de varianzas de medidas de pobreza. XXIV International Conference on Applied Economics. Alicante (Spain).
  • (2009) On estimating quantiles using auxiliary information. Challenges for Analysis of the Economy, the Businesses, and Social Progress. Szeged (Hungary)